Αρχική Σελίδα 
 Η εταιρεία 
 Επιστημονικές
Εκδηλώσεις ΕΕΜΜΟ 
 Ιατρική Εκπαίδευση 
 Προσεχή
συνέδρια - εκδηλώσεις 
 Πληροφορίες
για ασθενείς 
 Χρήσιμοι σύνδεσμοι
(links) 
 On line
περιοδικά 
 Επικοινωνία 




Εισαγωγή χρήστη
Remember me on this computer
  Forgot your password?
  Register


Εγγραφή στο ενημερωτικό της εταιρίας
Modify subscription
(συμπληρώστε το email σας)



Home / Πληροφορίες για ασθενείς

Την επόμενη φορά που θα επισκεφτείτε τον προσωπικό σας ιατρό, ίσως θα θέλατε να του κάνετε μερικές από τις ερωτήσεις που ακολουθούν.

Βρίσκομαι σε κίνδυνο για εκδήλωση οστεοπόρωσης ;

Κάποιοι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να εκδηλώσουν οστεοπόρωση από κάποιους άλλους. Οι παράγοντες που αυξάνουν τις πιθανότητες να εμφανίσει κάποιος τη νόσο αποκαλούνται «παράγοντες κινδύνου». Ορισμένοι από τους παράγοντες αυτούς δεν επιδέχονται ελέγχου, όπως το φύλο, η ηλικία, η φυλή και η κληρονομικότητα. Σε αρκετούς παρ’όλα αυτά, μπορείτε να επέμβετε ώστε να τους περιορίσετε ή να τους αποφύγετε, όπως είναι η διατροφή, η άθληση, το κάπνισμα και το αλκοόλ. Κάνοντας σωστές επιλογές μπορείτε να μειώσετε τον κίνδυνο για την οστεοπόρωση και τα επώδυνα κατάγματα που μπορούν να προκληθούν από αυτή.

Παίρνω αρκετό ασβέστιο και βιταμίνη D με τη διατροφή μου και πόσο χρειάζομαι τελικά;

Το ασβέστιο είναι ένα απαραίτητο για τον ανθρώπινο οργανισμό μεταλλικό στοιχείο. Είναι αναγκαίο δομικό υλικό για να «χτίσουμε» δυνατά και πυκνότερα οστά όταν είμαστε νέοι, αλλά και να διατηρήσουμε τα οστά μας στην καλύτερη δυνατή κατάσταση καθώς τα χρόνια περνούν, ώστε να αποφύγουμε δυσάρεστες συνέπειες. Τα άτομα που προσλαμβάνουν με τη διατροφή την απαραίτητη ποσότητα ασβεστίου δεν χρειάζονται συμπληρώματα διατροφής.

Η βιταμίνη D διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην υγεία των οστών. Είναι αυτή που βοηθάει τον οργανισμό μας να απορροφήσει και να χρησιμοποιήσει το ασβέστιο. Το δέρμα σας παράγει βιταμίνη D όταν εκτίθεται στην ακτινοβολία του ηλίου.

Ορισμένοι πάντως, για διάφορους λόγους μπορεί να χρειαστούν συμπληρώματα ασβεστίου και βιταμίνης D.

Σύμφωνα με τις διεθνείς επιστημονικές οδηγίες :

  • Ενήλικες κάτω των 50 ετών χρειάζονται στη διατροφή τους 1000mg (δηλαδή 1 γραμμάριο) ασβεστίου και 400-800 IU (Διεθνείς μονάδες) βιταμίνη D, καθημερινά.
  • Ενήλικες άνω των 50 ετών χρειάζονται αντιστοίχως, 1200 mg ασβεστίου και 1000 IU βιταμίνης D σε καθημερινή βάση

Η υπερβολική κατανάλωση ασβεστίου δεν είναι χωρίς συνέπειες υγείας. Η υπερβολική λήψη συμπληρωμάτων ασβεστίου μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα, όπως νεφρολιθίαση και δυσκοιλιότητα.

Τι είδους άσκηση μπορεί να ωφελήσει την υγεία των οστών μου ;

Άνθρωποι λιγότερο ενεργητικοί, που δεν αθλούνται ή δεν εκτελούν σωματικές δραστηριότητες καθημερινά, βρίσκονται σε υψηλότερο επίπεδο κινδύνου για οστεοπόρωση. Μερικοί τύποι καθημερινής άσκησης μπορούν να σας βοηθήσουν να διατηρήσετε τα οστά σας σε καλή κατάσταση. Ασκήσεις χωρίς βάρη, όπως το γρήγορο περπάτημα, αλλά και ασκήσεις μυϊκής ενδυνάμωσης με άρση βάρους, είναι κατά περίπτωση δυνατό να αποδειχθούν προστατευτικές για τα οστά σας. Αναλόγως της κατάστασης της υγείας σας και ίσως της μέτρησης οστικής πυκνότητας στην οποία πιθανώς υποβληθήκατε, ο ιατρός σας θα σας υποδείξει τον τύπο άσκησης που σας αρμόζει. Μπορεί ακόμα να σας υποδείξει και κάποιον φυσιοθεραπευτή που θα σας βοηθήσει περισσότερο με τις ασκήσεις σας. Αν έχετε ήδη οστεοπόρωση σίγουρα θα πρέπει να αποφύγετε τις παρακάτω δραστηριότητες:

  • Το υπερβολικό προς τα εμπρός σκύψιμο
  • Τις υπερβολικές στροφικές κινήσεις για την σπονδυλική στήλη
  • Υπερβολική κάμψη και απότομη στροφή ή έκταση του κορμού, όταν φταρνίζεστε, βήχετε, σηκώνετε βάρος ή σκουπίζετε
  • Άρση μεγάλου βάρους ή αντικειμένων που μπορεί να σας κάνουν να χάσετε την ισορροπία σας.

Μπορούν κάποια φάρμακα από αυτά που λαμβάνω να προκαλέσουν οστεοπόρωση;

Ορισμένα φάρμακα που μπορεί να λαμβάνετε για άλλους λόγους μπορεί να έχουν επιβλαβείς δράσεις στα οστά σας. Όσο μεγαλύτερη η δόση του φαρμάκου και όσο μεγαλύτερο το χρονικό διάστημα λήψης του, τόσο πιο πιθανή αλλά και σοβαρή η βλάβη που προκαλείται στα οστά σας. Μία κατηγορία φαρμάκων που προκαλεί συχνά απώλεια οστικής πυκνότητας είναι τα κορτικοστεροειδή. Τα φάρμακα αυτά είναι απαραίτητα σε πολλούς ανθρώπους που πάσχουν από άσθμα ή αυτοάνοσες παθήσεις όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα ή και άλλες παθήσεις.

Είναι πάντοτε σημαντικό να συνεργάζεστε με τον προσωπικό σας ιατρό, προκειμένου να γνωρίζετε το όφελος και τον κίνδυνο από τη λήψη των φαρμάκων που λαμβάνετε και πως αυτά μπορεί να επηρεάσουν τα οστά σας. Δεν πρέπει για κανένα λόγο να τροποποιείτε τις δόσεις ή ακόμα και να σταματήσετε τη φαρμακευτική αγωγή, αν πρώτα δεν συμβουλευτείτε τον ιατρό σας. Συζητήστε με τον ιατρό σας και συνεργαστείτε στενά μαζί του, ώστε να λαμβάνετε πάντα τη μικρότερη δόση που καταστέλλει τα συμπτώματά σας και θέτει το νόσημα υπό έλεγχο.

Έχω κάποιο ιατρικό πρόβλημα που προκαλεί ή προδιαθέτει για οστεοπόρωση;

Υπάρχουν πολλά ιατρικά προβλήματα και νόσοι που μπορούν να οδηγήσουν σε απώλεια οστικής μάζας. Ρωτήστε τον προσωπικό σας ιατρό εάν τυχόν κάποια νόσος που έχετε προδιαθέτει για οστική απώλεια. Αν συμβαίνει αυτό θα ήταν καλό να συζητήσετε μαζί του για τους τρόπους πρόληψης.

Χρειάζεται να υποβληθώ σε μέτρηση οστικής πυκνότητας;

Μια μέτρηση οστικής πυκνότητας δείχνει αν κάποιος έχει φυσιολογική οστική πυκνότητα, χαμηλή οστική πυκνότητα ή οστεοπόρωση. Είναι η μόνη μέθοδος που μπορεί να διαγνώσει την οστεοπόρωση. Όσο χαμηλότερη οστική πυκνότητα έχετε τόσο αυξάνεται ο κίνδυνος κατάγματος. Οι διεθνείς συστάσεις για την μέτρηση οστικής πυκνότητας είναι η χρήση της μεθόδου «κεντρομελικής» DXA( αγγλική ορολογία: dual energy x-ray absorsiometry) στο ισχίο και την (οσφυϊκή μοίρα) της σπονδυλικής στήλης.

Με ποιόν τρόπο μπορώ να αποφύγω τις πτώσεις;

Κάθε χρόνο 1 στους 3 ηλικιωμένους άνω των 65 ετών θα υποστεί πτώση. Πολλές από τις πτώσεις αυτές θα οδηγήσουν σε κατάγματα οστών. Ορισμένες συνήθειες και καθημερινές συμπεριφορές δημιουργούν συνθήκες με αυξημένους κινδύνους για τέτοιου είδους ατυχήματα. Μερικές γενικές οδηγίες για να είστε ασφαλείς είναι :

  • Μην φοράτε υποδήματα με ψηλά τακούνια. Προτιμήστε παπούτσια με ίσιο πέλμα και αν δυνατό με πλαστική σόλα, για περισσότερη σταθερότητα στο πάτημα.
  • Κρατήστε τις εισόδους του σπιτιού σας και τα μπαλκόνια σας καθαρά, χωρίς σκουπίδια, φύλλα, νερά.
  • Να προτιμάτε πάντοτε περιοχές με καλό φωτισμό για τις διαδρομές σας.
  • Αν έχετε πρόβλημα μετακίνησης να χρησιμοποιείτε βοηθητικό μπαστούνι ή το γνωστό «Π»
  • Μη διστάζετε να ζητήσετε βοήθεια από παρευρισκόμενους αν καταλάβετε ότι δεν μπορείτε να μετακινηθείτε κάπου μόνοι σας.
  • Τοποθετήστε χειρολαβές δίπλα στο ντουζ, την μπανιέρα και την τουαλέτα.
  • Βάλτε ένα αντιολισθητικό πλαστικό πατάκι στο μπάνιο και στο ντουζ.
  • Τοποθετήστε διακόπτες για το φως δίπλα στο κρεβάτι σας, καθώς και μικρά φώτα νυκτός ανάμεσα στην κρεβατοκάμαρα και την τουαλέτα σας.
  • Να μην σηκώνεστε απότομα όταν είστε ξαπλωμένοι ή ακόμα και όταν κάθεστε. Απότομη έγερση μπορεί να προκαλέσει ζάλη και να οδηγήσει σε πτώσεις.
  • Κρατήστε καλό φωτισμό στις σκάλες.
  • Αποφύγετε την κατανάλωση αλκοόλ.
  • Ενημερωθείτε για τις παρενέργειες που μπορούν να έχουν τα φάρμακα που λαμβάνετε στην όραση και την ακοή σας.
  • Αν νιώθετε ότι δεν έχετε καλή ισορροπία, κάνετε τουλάχιστον ετησίως εξέταση στα μάτια και στα αυτιά σας.




INTEROPTICS S.A.
Powered by INTEROPTICS S.A.
Copyright © 2011
ΕΕΜΜΟ
Διεύθυνση: Θράκης 2, 151 24, Μαρούσι, Τηλ/Fax: 210 6128606, e-mail: eemmo@otenet.gr